Smidig backup med SyncToy

Backup har varit lite av ett huvudbry för mig. Jag har testat lite olika varianter, men tyckt att det varit för stökigt att lägga upp på rätt sätt. En hel del program envisas dessutom med att komprimera backuperna i enorma filer, som får en att undra om man någonsin kommer att hitta det där fotot som man råkade slänga av misstag, utan att behöva återställa en hel disk för det. Till slut hittade jag tips om Microsofts eget SyncToy, som funkar klockrent för mig.

Jag har lagt upp det så att programmet speglar några mappar (mina foton och andra viktiga dokument) till två andra platser – en intern och en extern disk – för extra säkerhet. När man kör programmet letar det upp de filer som är nya eller som har ändrats sedan förra backupen och kopierar dem till de valda backupmapparna. Enkelt, logiskt och snabbt. Eftersom mappstrukturen är identisk på varje plats är det lätt som en plätt att hitta filer som man vill återställa. Om man har gott om plats i t ex sin Dropbox kan man även kopiera filer dit. Det finns flera alternativ på hur man vill att speglingen ska hanteras och man kan lägga upp ett valfritt antal ställen som filerna ska kopieras till.

Man kan nästan undra varför inte SyncToy följer med Windows 7 som standard, men programmet  är trots allt gratis och finns att hämta här: http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=c26efa36-98e0-4ee9-a7c5-98d0592d8c52

Lämna en kommentar

Filed under Windows

Kommentera

