Nöjesindustrin i baklås

Det borde finnas några enkla lärdomar att dra av musikindustrins väg mot kollaps under de senaste 10 åren. Att man helt blundade för teknikutvecklingen och envist hävdade att musik skulle konsumeras från dyra CD-skivor lärde en hel generation att gratistanka mp3:or från Napster och Pirate bay. De enda som lyckades lära kunderna att betala var Apple, genom en lättförståelig, enkel tjänst med stort utbud.

Men filmindustrin har inte lärt mycket. DVD:n är på väg mot en långsam död och enbart entusiasterna bryr sig om Blue-ray. Ändå agerar filmbolagen som om man fortfarande kunde kontrollera hur, var och när folk ska titta på film. Att hyra film via nätet på t ex Headweb funkar bra och är oerhört smidigt, men utbudet suger. Först hypas en film i media (oftast någon månad innan den släpps), sen kommer den på bio i USA, någon/några månader senare på bio i Sverige, och ett halvår senare på DVD. Och – eventuellt – då även för hyra via nätet.

Men konsumenterna bryr sig inte om bolagens strategier. När filmen väl har börjat bli en snackis och man är sugen, då ser man till att få se den. Så lär man folk att gratistanka igen, när betalningsviljan egentligen finns.

Det enda raka är att erbjuda nya filmer samtidigt i alla kanaler. Släpp filmen på bio i stort sett samtidigt överallt och – framför allt – släpp den på nätet och på DVD samtidigt globalt. Se till att det finns några stora sajter som har ett utbud med så många filmer som möjligt, både nya och gamla, där man som konsument vet att man enkelt kan hitta det man söker.

Annonser

3 kommentarer

Filed under film

3 responses to “Nöjesindustrin i baklås

  1. sebbr

    Ähhh, trams. Ingen jag vet betalar för något dr kan fp gratis. Gäller speciellt just dessa människor som då ofta säger de så gärna köper filmen/skivan EFTER att de redan laddat ner den gratis. Duh

    • Jag tror att de flesta vill göra rätt för sig. Men då måste tjänsten hålla hög kvalitet och vara enkel att använda. Se på Itunes, som fick folk att betala för mp3:or, vilket inte många andra lyckats med.

  2. Pingback: DVD-försäljningen på samma väg som CD-skivan | idborg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s