Spotify för medier

För ett tag sedan kom jag att prata med en kollega om framtiden för medier och den osäkerhet som finns om hur man ska kunna ta betalt för innehåll, främst för nyhetsmedier. En tanke som slog mig är att det finns likheter med andra branscher, t ex musik, som också under lång tid hade svårt att ta ut pengar för något som fanns att ladda ner gratis från nätet.

På samma sätt som för musik tror jag att man måste vända på perspektiven. Skivbolagen tänkte, ”Vi har allt detta fantastiska material som det har kostat multum att ta fram, nu måste vi paketera det på ett sätt som gör att folk måste betala maximalt för det.” Och så låser man sig själv i en försvarsposition, istället för att tänka framåtriktat. Man slår mot konsumenterna istället för att göra lösningar som folk faktiskt vill betala för. Man försökte i det längsta hålla fast vid föråldrade format som cd-skivor, och jagade folk med advokater för att minska nedladdningen. Sen kom tjänster som Spotify och vände på steken. Man lockar folk att betala genom att erbjuda en riktigt bra och praktisk tjänst.

För nyhetstidningarna gäller ett liknande scenario. Det gäller att ge något nytt för att folk ska vara villiga att betala för digitalt material. I dag innehåller tidningarna en hel del nyhetsbyråmaterial, ihop med det egenproducerade materialet. Tänk om man skulle vända på den steken. En tjänst där man likt Spotify kan prenumerera och få tillgång till mängder av material från många olika lokala tjänster. Internationella byråer tar fram internationellt material, svenska redaktioner tar fram svenskt material och lokala redaktioner tar fram det nära materialet. Sedan väljer man som konsument precis hur mixen ska se ut. Jag kanske vill ha ganska mycket internationellt, lite nationellt, och mycket lokalt. Ingen sport, men mycket kultur, lite ekonomi osv osv. Allt detta kryddat med att man även kan välja bland ett antal krönikörer, både svenska och utländska, analyser, debattartiklar, politiska kommentarer osv. Du som konsument får makten över precis vilket material du vill ha, och de som producerar materialet får betalt efter vad du läser. Betalar man lite eller inget för sin prenumeration får man mycket reklam, betalar man mer slipper man reklam, förutom den man vill ha – lokala erbjudanden osv.

En viktig del i en sådan tjänst är redaktörerna. Redaktörerna skulle ha koll på mixen, och kunna kombinera eller sammanfatta artiklar och notiser, så att jag som läsare får enlagom mängd att läsa om ett visst område. Vissa ämnen vill man läsa detaljerat om, vissa vill man bara ha en sammanfattning av.

Inom systemet skulle man enkelt kunna ha sociala funktioner som att rekommendera och dela artikar, kommentera, rekommendera skribenter, krönikörer osv.

För att undvika en likriktning av nyhetsflödet kunde flera olika leverantörer kunna skriva om samma sak, där du som läsare kan välja vilken du vill läsa.

En sådan här tjänst skulle vara effektivare för mig som läsare än att surfa runt på en mängd hemsidor och få se i många stycken samma material. Och definitivt något som jag skulle vara villig att betala för.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under medier, Spotify

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s