Windows 8 Consumer Preview

Installerade Windows 8 på min stationära maskin i helgen. Och så här efter lite kort användning får jag säga att jag gillar det. Precis som har skrivits av andra så är det lätt förvirrande att systemet består av två delar, dels det vanliga skrivbordet – som i princip är ett uppdaterat Windows 7 – och det nya touchanpassade Metro – mycket inspirerat av Windows Phone.

Installationen gick smidigt. All kringutrustning funkade efter att jag ominstallerat drivers för dem. När det gällde ljudkortet, ett EMU 1820m, fick jag dock googla fram en variant på drivern innan det gick att få igång. Gamla inställningar osv sparas i en Windows.old-mapp.

Systemet känns verkligen rappt och startar snabbare än tidigare. PC World har gjort lite tester av hastigheten jämfört med Windows 7: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.439763/windows-8-mot-windows-7—sa-skiljer-de-i-hastighet

Jag gillar det nya Metro-interfacet, som flyter på mycket snabbt. Man landar i Metro när man startar datorn och här kan man ställa in att man vill ha genvägar till alla sina program, vilket är smidigt. Startmenyn är borttagen från skrivbordsmiljön, så ett lätt sätt att starta programmen är att gå till Metro och öppna den vägen. Är man i den vanliga skrivbordsmiljön kan man gå fram och tillbaka genom Windows-knappen på tangentbordet.

En sak som störde mig lite var att man får ställa in en del saker när man installerat systemet. Jag valde till exempel svenska som språk vid installationen, men fick ändå gå in och ställa om till svenskt tangentbord och datum/tid senare. I Metro behöver man ställa in vilka tjänster man vill använda på en mängd ställen. Det vore enklare om man kunde ha en typ av uppkopplingscenter där man valde vilka tjänster man vill vara uppkopplad mot i olika appar, t ex Facebook, Google, Skydrive, Flickr, Twitter osv.

Det är en del nyheter man måste vänja sig, hur man växlar mellan olika tjänster, hur man kommer åt alla inställningar. Så det blir lite vanlig användning innan allt sitter där. Men som sagt, första intrycket är, om än något splittrat, gott.

Lämna en kommentar

Filed under Windows, Windows 8

Kommentera

